Meer dan een eeuw…

‘Meer dan een eeuw vakmanschap’, is de ‘lijfspreuk’ van ons bedrijf. Maar wat zegt dat nu eigenlijk? Tsja, de kern is simpel: een bedrijf dat van vader op zoon wordt overgedragen; meestal ook tot groot genoegen van de vader. Toch is het in de dagelijkse praktijk meer dan dat. Daar worden we ons, hier bij Schildersbedrijf Mendel, nog weleens bewust van als we een bezoekje brengen aan de oude werkplaats; daar waar het allemaal begon.

Levend museum

Hier vind je de mooiste dingen: een kast met pigmentpoeder en de weegschaal met gewichten. Die werd gebruikt om het poeder en de verf nauwkeurig te mengen om de juiste kleur te krijgen. Verderop, aan de kast, hangt een grote klodder opgedroogde verf. Dit is het resultaat van het jaar in, jaar uit afstrijken van de kwasten. Ook oude kwasten hangen nog aan de wand en, in een hoek, staat een foto van overgrootvader E.J. Mendel Sr.; de grondlegger van ons bedrijf. Je voelt, je ademt, je ziet, dat hier liefde voor het ambacht is. Hier is het vak, al vier generaties, overgebracht van vader op zoon.

Veranderingen

Natuurlijk veranderde er door de jaren heen nogal wat. De bakfiets maakte plaats voor een auto. De auto werd ingeruild voor de bestelbus. Het wegen van pigmentpoeder werd vervangen door een mengmachine met kleurstoffen die je handmatig moest toevoegen. En deze machine werd weer vervangen door een computergestuurde mengmachine, die alle kleurstoffen exact uitmeet en zelf toevoegt. We ontwikkelden ook ons eerste eigen logo. Opa Mendel (de 2e generatie) riep begrijpelijk ‘waar is dat nu weer voor nodig?’, maar was stiekem toch trots toen hij het eindresultaat zag.

Ons ambacht

Schilderen, met tijd en aandacht kan bijna iedereen het leren. Er zijn veel kleine schildersbedrijven en ook ZZP’ers schieten als paddenstoelen uit de grond. Wij zullen nooit zeggen dat zij hun werk niet goed doen. Maar toch, als iets in je genen zit, dat heeft toch een toegevoegde waarde. Vier generaties, van vader op zoon, ambachtelijker wordt het bijna niet. Dat horen wij, tot ons genoegen, dan ook veel terug van onze klanten. Net dat ene handigheidje, net dat ene advies dat je niet hoeft te geven, maar toch zo waardevol kan zijn.